Konsten att designa service

16 maj, 2019

Nu är det helt klart hur Lunds spårvagnar ska se ut inuti. Vagnen är designad för att vara så funktionell och tillgänglig som möjligt. Samtidigt ska det bli snyggt. Allt fler tillbringar tid med att pendla.

Anna Archer är produktstrateg på Skånetrafiken.

På spårvagnen i Lund vistas du inte under lång tid. 14,5 minuter tar det från Lund C till ändhållplatsen ESS och många kommer att resa kortare sträckor mellan någon av de nio hållplatserna. Om du inte vill tura fram och tillbaka vill säga! Fokus på spårvagnens inre design ligger på att det ska gå snabbt att stiga in i vagnen och att det ska gå snabbt att stiga av. Mycket arbete har lagts ner på att skapa ett bra flöde– helt enkelt att designa hur människor ska röra sig.
- Det ska vara lätt att förflytta sig och du ska inte bli stående vid dörrarna utan bjudas in i spårvagnen. Det gör att tiden vid hållplatsen blir kortare. Vi har också utformat vagnen så att det ska vara bekvämt att resa stående. Att bygga en spårvagn är mer att designa service än ett föremål, säger Anna Archer som är produktstrateg på Skånetrafiken.

Inredningen utgår från behoven 

Annas uppgift är bland annat att utveckla kundmötet vilket innebär att den som reser ska uppleva att fordon och hållplatser fungerar på ett bra sätt. Hon är en av dem som har varit mest involverad i spårvagnarnas design – både utvändigt och invändigt. Det nya sättet att tänka kring inredning i kollektivtrafik är att jobba inkluderande och utgå från allas behov redan från början.
- Det spanska företaget CAF - Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles – som är leverantör till spårvagnarna bygger både exteriör och interiör. När det handlar om design gäller det att lägga stor vikt vid detaljerna samtidigt som du inte får tappa helheten, säjer Anna.

Spårvagnen ska vara öppen och ljus och det ska vara enkelt att förflytta sig och att stiga av och på.

Färgerna berättar

Skånetrafiken har en färgpalett som alltid används till deras fordon. Det gör att färgerna känns igen och kan kommunicera olika saker. Färgen har en pedagogisk betydelse, men ska också inge en harmonisk känsla. Väggarna inne i spårvagnen är ljust grå och golvet är grått i en något mörkare nyans. De vanliga sätena är också grå, med ett mönster av Skånetrafikens traditionella pilmönster. De så kallade prioriterade sätena har fått en orange färg. Dessa säten ska ha armstöd och blir lätta att nå från dubbeldörrarna. Platserna har också att ha extra utrymme så att resenärer kan ta med hjälpmedel som till exempel en rullator. Även stänger att hålla sig i blir orange, medan golvlinjer som markerar var dörrarna finns är gula. Bambumaterial används på flera ytor, naturmaterial ger en varm känsla.

Sedd uppifrån ser spårvagnens interiör ut så här.

- Vi använder så få färgvarianter som möjligt för att det inte ska bli plottrigt. Samtidigt ska de färger som signalerar något vara tydliga även av synsvaga. Det är mycket höga krav på tillgänglighet i en spårvagn och det finns riktlinjer för hur högt upp stänger och nödöppnare ska sitta till exempel. När det gäller spårvagnens informationsskärmar, så blir de desamma som i bussarna. Här blandas information om hållplatser och anslutande trafik med nyheter, berättar Anna.

Att resa kollektivt ger frihet

Materialet i spårvagnen är valt för att hålla länge. Det ska åldras med grace. Spårvagnen är ockå designad för att det ska vara lätt att städa. Tillgängligheten ska även gälla för dem som rengör vagnen och det finns inga skrymslen som är svåråtkomliga.
- För allas skull och för klimatet måste vi få fler att förstå vikten av att resa kollektivt. Då bör upplevelsen vara god. Vi talar ofta om bilen som en förutsättning för frihet, men att åka kollektivt är också en frihet. Du slipper tänka på att hitta parkeringsplats eller skrapa rutor. Det sköter någon annan till dig.

Fakta Lunds spårvagnar

  • 40 sittplatser.
  • Cirka 200 stående.
  • Vagnen går att förlänga.
  • Spårvagnarna kommer att ha fyra flerfunktionsutrymmen i varje vagn.
  • Flerfunktionsutrymme är placerade i början och slutat av vagnen, detta på grund av att två rullstolar ska ha möjlighet att resa tillsammans.
  • Flerfunktionsutrymmet kan användas av rullstolar, barnvagnar och passagerare som vill stå.
  • Till sätena används ett tyg som kallas Trevira som är ett syntetmaterial märkt med ECO-label.
  • Alla tyger har Skånetrafikens traditionella pilmönster och följer deras stränga hållbarhetskrav.
  • En spårvagn har sex dörrar på varje sida, varav fyra dubbeldörrar och två enkeldörrar.
  • Perrongerna är långa och väderskydden är lika långa som vagnen för att resenärerna ska kunna stå utspridda och lätt stiga in i spårvagnen.

- För allas skull och för klimatet måste vi få fler att förstå vikten av att resa kollektivt. Då bör upplevelsen vara god, säger Anna Archer.

Denna visionsbild visar spårvagnens exteriör.

Text/foto: Kristina Strand Larsson.
Visionsbilder spårvagnar: Skånetrafiken.

 

Lunds kommun

Telefonnummer
Växel: 046-35 50 00

Organisationsnummer
212000-1132

Postadress
Lunds kommun
Box 41, 221 00 Lund

E-post
tekniska.forvaltningen@lund.se

Besöksadress
Tekniska förvaltningen
Brotorget 1, Lund