Lundaspårvagnen växer fram i Spanien

16 september, 2019

Nu pågår tillverkningen av Lunds första spårvagn för fullt. Det spanska företaget CAF – Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles – producerar spårvagnen i Zaragoza i norra Spanien.

– För tillfället monteras bland annat golvmattor i tre av modulerna, berättar Marcus Claesson, som är projektledare på Skånetrafiken med ansvar för fordon och fordonsunderhåll i projektet Spårväg Lund C – ESS.


Lunds spårvagnar består av fem moduler (vagnskorgar) som finns i tre olika utföranden:

  • Två identiska moduler (C1 och C2) som ska sitta i varje ände av vagnen och består av både förarhytt och passagerarutrymme för stående och sittande. I både C1 och C2 finns det 4 reserverade säten, vilket innebär att 20 % av sittplatserna är anpassade för passagerare med nedsatt rörlighet.
  • En mittenmodul (R) för stående och sittande passagerare.
  • Två identiska moduler (S1 och S2) med så kallade flexytor med plats för bland annat rullstolar, barnvagnar och stående passagerare. Det finns plats för totalt 4 rullstolar i färdriktningen.

Under hösten kommer den första spårvagnen att byggas färdigt i Spanien. Tester på färdig spårvagn sker i Spanien i början av nästa år. Bland annat kommer den att testköras 5 000 km. I mars är första tillfället en spårvagn kommer till Lund. Väl på plats i Lund kommer de sista delarna monteras. Därefter testas spårvagnen igen – nu på sin egen Lundensiska spårväg.

– Lunds spårvagn tillhör CAFs standardplattform som heter Urbos 100 och finns på många platser i världen. Utrecht och Canberra för att nämna ett par. Lunds spårvagnar skiljer sig dock i vissa avseenden. Bland annat är de anpassade för det klimat som råder i Lund genom till exempel extra skydd mot rost och luftkonditionering även för kalla dagar. En sak som är speciell för Lunds spårvagnar är att de kommer att ha plats för 4 rullstolar placerade i färdriktningen. De nyaste spårvagnarna i Stockholm är också tillverkade av CAF och heter Urbus AXL, men dessa skiljer sig på många punkter. Bland annat är de anpassade för högre hastigheter, säger Marcus Claesson.

Intressant fakta

  • Det tar ca 4 månader att tillverka lundaspårvagnen, från att man börjar svetsa samman ett fordon till dess att den är klar för testning. 
  • Tillverkningen består av olika arbetsmoment i olika monteringsstationer, bland annat: svetsning av de fem separata modulerna, målning av de separata modulerna, kabeldragning, montering av inredning samt sammansättning av vagnens moduler till en hel spårvagn. Vissa delsystem (exempelvis, dörrar, förarhytter och boggier) produceras som färdiga enheter och monteras in i fordonet i de olika monteringsstationerna.
  • CAF producerar ett fordon i taget i varje monteringsstation. När arbetet är klart för en spårvagn i en monteringsstation kommer nästa spårvagn in.

Så såg lundavagnen ut i spårvagnsfabriken i somras:

Foto: Marcus Claesson, Skånetrafiken.

Lunds kommun

Telefonnummer
Växel: 046-359 50 00

Organisationsnummer
212000-1132

Postadress
Lunds kommun
Box 41, 221 00 Lund

E-post
tekniska.forvaltningen@lund.se

Besöksadress
Tekniska förvaltningen
Brotorget 1, Lund