Mannen som har sett Skånes utveckling från ovan

29 maj, 2019

Många har sett hans flygbilder över spårvägen, ESS, Science Village, Brunnshög eller Medicon Village, men få har sett honom själv. Möt Perry Nordeng, flygfotografen som har dokumenterat Skånes byggen från ovan i 33 år.

Så här såg spårvägen ut den 13 maj när Perry och hans pilot var uppe och flög över ett soligt Lund.

Att se ett landskap högt uppifrån ger en hisnande känsla och gör det samtidigt tydligt vilka förändringar som skett. En gång i månaden ger sig Perry Nordeng upp under himlen för att visa oss hur spårvägen sträcker sig genom landskapet.

Perry Nordeng är flygfotografen som har följt spårvägsbygget från ovan.

Fotograferar genom öppet fönster

Perry Nordeng är den enda i landet som arbetar enbart som flygfotograf. I dag används drönare till en del fotografering, men de kommer inte upp samma höjd som ett flygplan. Själv flyger Perry en Cessna och han har två piloter han brukar samarbeta med. Perry sitter bredvid piloten och fotograferar genom öppet fönster, vintertid är han påpälsad i tjocka kläder. Varje flygning tar mellan två och fem timmar beroende på hur många bilder som ska tas. Efter fem timmar tar bränslet slut och då måste teamet landa, förhoppningsvis med mängder av bilder på minneskortet. Medvind och motvind påverkar flygningen väsentligt.

Här har Perry fotograferat spårvägen från Clemenstorget och upp mot Brunnshög. 

- Det är enklast att fotografera under sommaren, men jag har jobbat i 33 år nu så jag har vant mig. Innan jag började ta flygbilder arbetade jag som vanlig fotograf och hade specialiserat mig på byggen. Jag upptäckte att det fanns att behov av mer övergripande bilder, så jag kontaktade en pilot och sedan har jag hållit på. Nu har jag cirka 2 500 flygtimmar, säger Perry.

Perry samlar på gamla och nya kameror. Denna har använts av en flygfotograf på 1920-talet.

Kollegan från 1920-talet använde glasplåtar

Perry älskar kameror och har samlat i flera år. Han har även riktigt gamla kameror, som en från 1920-talet som han visar. Det stora och ganska otympliga kamerahuset hade Perrys föregångare med sig upp i luften. Dessutom hade 1920-talsfotografen endast några få ömtåliga glasplåtar att arbeta med. Själv har Perry modern digital utrustning och inför varje flygning har med sig minst två kameror och flera objektiv från vidvinkel till tele som han byter mellan beroende på vilket utsnitt bilden ska ha.

I den här bilden från spårvägsbygget vid Science Village och ESS kan vi se hur moln har seglat in som mjuka skuggor över landskapet.

- Flygning är enormt väderberoende och jag vill inte riskera att bilderna inte blir bra när vi är uppe i luften. Ibland planerar vi en flygning som måste ställas in på grund av dåligt väder. När det kommer in moln måste vi parera dem för att inte halva bilden ska hamna i skugga. Då blir delar av bilden för ljusa och andra för mörka, säger Perry.

Här har piloten styrt sin cessna över Clemenstorget och Perry har tagit den här bilden.

Ner från himlen med en last av bilder

När Perry kommer ner på jorden igen startar hans största arbete – att sortera och redigera bilderna så att de blir bra för kunden. Förutom byggen i Lund arbetar han bland annat i Malmö, Helsingborg och Ängelholm. I sommar ska han dokumentera 200 småbåtshamnar, något som han tycker ska bli roligt.

Den här bilden är tagen över sjukhusområdet.

Vilken är det bästa vädret för flygfotografering?
- Vår och höst är bäst för fotografering. På sommaren kan det blidas värmedis och då blir bilderna inte tydliga. På vintern kan det bli problem med långa skuggor på grund av den låga solen. De flesta väderlekar fungerar, jag anpassar min utrustning.

Här sträcker sig spårvägen förbi Allhelgonakyrkan genom sjukhusområdet.

Vilka fotograferingar är roligast?
- Det är spännande att fotografera i snö, men det är ju sällsynt i Skåne. Annorlunda väder är alltid intressant. Regnbågar och regnmoln som seglar in över skyn ger fina bilder. Väder går inte att bestämma. Piloten och jag säger alltid att vi hörs i morgon bitti. Sedan får vi se om det blir någon flygning.
När det gäller spårvägen, så fotograferar Perry en gång i månaden. Andra byggen fotograferar han vid olika tillfällen under året, beroende på behov och önskemål. Ibland fotograferar Perry järnvägar och vägar och dokumenterar då längs hela sträckningen. Den längsta järnväg han har fotograferat är den mellan Hässleholm och Nässjö. Perry har också fotograferat Öresundsbron och Citytunneln.

Så här såg spårvägsbygget ut längs Sölvegatan den 13 maj i år.

Vilken höjd flyger ni på?
- Utanför tättbebyggt område kan vi få tillstånd att flyga på 75 meters höjd. Inom staden får du flyga på 300 meters höjd. Vid flygplatserna får vi flytta på oss när det kommer flygplan. Den högsta höjden vi kan nå med Cessnan är 3 000 meters höjd. Sedan tar luften slut. Är du på hög höjd en klar dag kan du se hela Öresundsområdet, till Köpenhamn och till Trelleborg och Ystad. I går såg jag de vita klipporna vid Möns klint. Det var riktigt vackert. Jag har sett Skåne förändras från ovan.

I Brunnshög växer en ny stadsdel fram.

Spårvägen går förbi forskningsanläggningen MAX IV.

Här vid den blivande forskarbyn Science Village ska spårvägsen ändhållplats ESS ligga.

Text/foto av Perry Nordeng: Kristina Strand Larsson.
Flygfoto: Perry Nordeng den 13 maj 2019.

Lunds kommun

Telefonnummer
Växel: 046-359 50 00

Organisationsnummer
212000-1132

Postadress
Lunds kommun
Box 41, 221 00 Lund

E-post
tekniska.forvaltningen@lund.se

Besöksadress
Tekniska förvaltningen
Brotorget 1, Lund