Väderskydd

Spårvägens väderskydd är unika för Lund. De är tillverkade av danska Veksö och designen är framtagen av Sweco tillsammans med Skånetrafiken.

Spårvagnshållplats Solbjer. Foto: Kristina Strand Larsson, Lunds kommun.

Väderskydden består av ett modulsystem i stål, glas och trä. Träet heter Organo wood och är ett miljöklassat virke som är utvecklat för att klara utsatta miljöer. Både väderskyddens tak och bänkar är tillverkade i trä. Bänkarna har armstöd för att det ska vara lättare för äldre personer att resa sig.

Spårvagnshållplats Solbjer. Foto: Kristina Strand Larsson, Lunds kommun. 

De flesta väderskydden är byggda av sju moduler, men sjukhusets är längre – 36 meter – och det har nio moduler. Ändhållplatsen vid ESS får till att börja med fem moduler, men kan byggas ut när allt fler reser till forskningsanläggningen och forskarbyn Science Village som ska byggas mellan MAX IV och ESS. På taken till väderskydden växer sedum, som tar hand om regnvatten.

Plantering av sedum på taket på väderskyddet vid spårvagnshållplatsen Brunnshögstorget i april i år. Foto: Kristina Strand Larsson. 

Väderskydden är platsbyggda och utformade utifrån förutsättningar på varje hållplatsläge. Materialen och belysningen nattetid är inbjudande och skapar en känsla av trygghet. 

Takhängda skärmar visar tider för de olika avgångarna och resenärer kommer att så småningom att få tillgång till interaktiva informationsskärmar. På busshållplatsen vid sjukhuset fungerar redan wifi. Det ska sedan finnas i alla väderskydd.

Nedan finns några tidiga skisser på spårvägens väderskydd. framtagna av företaget Sweco på uppdrag av Skånetrafiken. Den stiliserade "spårvagnsnosen" visar färdriktningen.