Projektet i korthet

Linjen:

  • Lund C till ESS.
  • Längd: cirka 5,5 km långt dubbelspår.
  • 9 hållplatser: Lund C, Universitetssjukhuset, LTH, Ideontorget, Telefonplan, Solbjer, Brunnshögstorget, MAX IV och ESS.

Stadsmiljö och infrastruktur:

  • Spårvägen har öppen "fransk" utformning. Alla trafikslag har sitt eget utrymme i spårvägsstråket.
  • Utformningen är tydlig och lättillgänglig.
  • Ca 80% av spåren går i gräs. Det ger många mijö- och klimatmässiga fördelar.
  • Investeringskostnaden för infrastrukturen delas mellan Lunds kommun och staten, via medfinansieringen från Stadsmiljöavtal och Sverigeförhandlingen. Läs mer om finansieringen här.

Spårvagnar:

  • Spårvagnar tillverkas av spanska leverantören CAF. Längd: cirka 33 meter, bredd: 2,65 meter, luftburen kontaktledning.
  • Praktisk kapacitet: cirka 200 resenärer.
  • Systemet försörjs med fem likriktarstationer, utplacerade längs med sträckan.
  • Inköp bekostas av Region Skåne/Skånetrafiken.

Trafik:

  • Spårvagnar går inledningsvis var 7,5 minut under rusningstid.
  • Ingen biltrafik i banan, endast i korsningar.

Depå:

  • Byggs i närheten av ESS.
  • Bekostas och förvaltas av Region Skåne via Region fastigheter.

Drift och underhåll:

  • Entreprenören Infranord är kontrakterad av Lunds kommun för drift och underhåll av spårvägen. 
  • Uppdraget innebär underhåll och drift av infrastrukturen, alltså räls, kontaktledning och likriktarstationer. Infranord ska även sköta om gräset i spårområdet, utföra besiktningar av anläggningen och hålla rent och snyggt längs spåren.
  • Infranord kommer att ha jour och beredskap och ska inställa sig inom 30 minuter.

Tidplan:

  • Infrastrukturen klar hösten 2019.
  • Första vagnen levereras till Lund under våren 2020.
  • Trafikstart är planerad till andra hälften av 2020.
Lunds kommun

Telefonnummer
Växel: 046-359 50 00

Organisationsnummer
212000-1132

Postadress
Lunds kommun
Box 41, 221 00 Lund

E-post
tekniska.forvaltningen@lund.se

Besöksadress
Tekniska förvaltningen
Brotorget 1, Lund